Marknadsföringen på den gamla goda tiden.

Är du gammal i gemet? Då kommer du säkert ihåg hur vi jobbade förr. Skillnaderna är enorma och det har och håller på att slipas varje dag. Förr kunde vi upprepa ett ord tillräckligt många gånger för att Google skulle tro  att sidan var relevant till innehållet. Problemet var bara att var vi 5st som ville komma överst så fick man försöka överlista varandra och ha lite varianter med mera men i stora drag var det bara att skaffa länkar och ha orden du ville synas på tillräckligt många gånger.

Idag har du inte en chans med ett sådant upplägg utan då klassas det som spam. Ingen vill ju besöka en sida där det står t-shirt eller kläder i varannan mening så det har ju ändrats till något positivt.

Något som vi satsade mycket på var att hitta unika sidor, forum och roliga sidor som ville länka eller som vi kunde annonsera på för att få så mycket besökare som möjligt. Idag finns det knappt några som driver sidor på detta viset längre. Vi hade communitys för partyintresserade och vi annonserade på liknande. Ska man annonsera på en sida som vi förr kunde göra för 800kr i månaden så ska dom idag ha 8000kr. Priserna är inte relevanta till verkligheten. Det finns några få som kan betala detta men vi själv kommer troligtvis gå back så det slår härliga till på en sådan annons idag.

Bloggar den nya tidens hemsidor.

Nu är det väldigt många som bloggar istället. En blogg är den nya tidens hemsida kan man nästan säga. De flesta personer som är aktiva på nätet har idag en blogg eller någonstans dom uttrycker sina känslor och skriver om det man vill. Har man där emot en sida så villl man i många fall inte ha reklam. Det kan vara för omständigt eller så kör man på AdSense. Det gör att vi som annonsörer får rikta oss till Google, facebook eller liknande när vi ska göra reklam. Facebook dödade många små fina communitys när dom kom. Det var ett tag en del som hade bra snurr men när den stora giganten tog över så var det många som tappade orken.

Tiden förändrar allt som är runt oss och vi med den. Både på gott och ont. Jag saknar lite dom kontakter vi har haft med hemsideägare när vi förhandlade priserna på annonser. Idag får vi jobba hårt själv för att det ska kosta så lite som möjligt för att få in så mycket som möjligt. Förr kunde man få annonsörerna till att jobba med annonser för att dom skulle prestera och passa in så bra som möjligt.

Google har kontrollen.

Nu så finns det så fruktansvärt med personer och företag som är beroende av dessa jättar och vi kan inte göra något annat än att bara följa med. Har vi inte en Facebooksida eller optimerar våra butiker för google så kommer det vara riktigt svårt. Det är nu mer ett måste. Vi vet så mycket mer nu och mycket av tiden bakom e-handeln går faktiskt åt att analysera hur olika sidor presterar. Det ska konverteras, sökoptimeras och så måste våra besökare kunna sprida detta via Facebook, instagram och twitter för att nämna några.

Den stora fördelen är att får vi spridning så sprids det riktigt snabbt och kan ge en enorm trafik till ens sida. Förhoppningsvis ifall man gjort allt rätt så ska även detta medföra köp. Men vad händer när google ändrar något. Jo då får vi börja om igen för att ta positioner. Detta är ju givetvis ett jobb man gör hela tiden men som man ser på google idag så har dom tagit bort väldigt mycket av sök och istället har sina egna annonser överst på de flesta populära sökresultat. Givetvis så tjänar dom pengar men alla andra som tidigare fick mycket trafik genom detta får nu en del men mycket mindre trafik.

Därför är en long tail strategi troligtvis det absolut bästa i det långa loppet för alla e-handlare. Små sökvolymer är inte lika intressant för google att ta över samtidigt som företag ofta inte har tid att sitta och optimera sina 10 000 tals produkter mot alla ord utan det kommer vara specifika sökord som ger bra avkastning och där snabba resultat prioriteras i Adwords.

Ju kortare sökord man har ju svårare är det att placera. Själv försöker jag jobba bakifrån och först få det placerat på det långa och sen jobba mig uppåt. Då får man snabbare resultat på det egentligen viktigaste. För att denna kunden som skriver in allt som jag optimerat mot har en större benägenhet att handla än den som söker efter det första ordet.

Exempel.

"Svarta leggings med hål" istället för "Leggings"

Konkurrensen på det sista är så fruktansvärt mycket större samtidigt som den som skriver in det första alternativet i sökningen troligtvis kommer köpa det för att det matchar denna personen mycket bättre.

Det finns hur mycket som helst man bör gå igenom men får väl ta ett inlägg för varje år sen. Man blir ju lite nostalgisk av att tänka tillbaka på hur allt startade.

Nej nu ska jag som alla andra e-handlare packa dom sista ordrarna för dagen på Dunken och hoppas det trillar in några till innan posten har hunnit komma.

Ha en riktigt härlig dag!

 

15 apr 2014